פרידה קשה בבוקר בגן

בתי בת שנתיים, זוהי השנה השניה שהיא הולכת לאותו הגן. לפני כחודש בוצעה בגן תחלופה של הגננת והסייעת ביחד, ומאז נעשתה הפרידה שלי ממנה מדי בוקר קשה ומתסכלת יותר ויותר. ניסיתי לברר בגן האם הכל תקין, ומבירור שערכתי עם ארבעה הורים נוספים עולה שלאחרונה גם ילדיהם מסרבים ללכת לגן. למרות שאני משאירה אותה בגן, אני מוודאת בכל פעם שהיא מפסיקה לבכות. אני גם יודעת שהילדה פעילה מאד מבחינה חברתית, ולכן אני מתקשה להבין ממה נובע חוסר הרצון שלה להישאר בגן? לצערי, אינני זוכה ממנה למשוב שיקנה לי איזשהו קצה חוט. יתכן כי הסיבה קשורה להיותי בחודש השביעי להריון (עדיין לא ניהלתי עם הילדה שיחה בנושא). היא מבינה שבבטני יש תינוק. הילדה נגמלה מחיתולים בגיל שנה ושבעה חודשים – לפתע יש תקלות ואני מוטרדת מאד מהמצב.

תשובה:

את מתארת מצב בו קשה לבתך להפרד ממך בבוקר מאז תחלופת הגננת והסייעת. ממכתבך הבנתי שקודם לתחלופת הגננת והסייעת הפרידה היתה רכה וקלה יותר. הדבר אכן מתסכל. טבעי הדבר, שילדים סביב גיל שנתיים מגיבים בדרכים שונות לשינויים. במקרה זה, יש שינוי משמעותי. גם הגננת וגם הסייעת התחלפו, מה שעשוי לערער את בטחונה של בתך. יתכן שאחד הביטויים לכך הוא בפרידה ממך בבוקר. יש לקחת בחשבון כי הצוות החדש זר לה וזר לך, כאן אני מציעה לך לברר עם עצמך מהי עמדתך והתרשמותך מהצוות החדש. האם את שלמה עם הצוות החדש? האם את יוצאת מן הגן בבוקר רגועה, בתחושה שהילדה נמצאת בידיים נאמנות? ידוע שחששות שלנו כהורים מועברים לילדנו ללא מילים, והתגובות שלהם יכולות להתבטא בבכי, קושי בפרידה ועוד. נראה לי פחות כי הסיבה לקושי קשורה להיותך בהריון. בנוגע לגמילה מחיתולים, לצערי חסרים פרטים המתייחסים ל"פיספוסים" כגון: מתי הילדה מפספסת, כמה פעמים ביום וכו'. באופן כללי, בכל שלב התפתחותי אפשרית נסיגה לעיתים ומותר שיהיו פיספוסים. יחד עם זאת, יתכן שהפיספוסים קשורים ומבטאים את הקושי של בתך בגן.

לסכום: יתכן שחוסר הרצון של הילדה להישאר בגן נובע או מחשש שלך, או מעצם העובדה שהיא עדיין לא הסתגלה לצוות החדש. בכל מקרה יש לבדוק זאת, הייתי ממליצה להפנות את תשומת לב הגננת לעובדה זו, לשמוע את דעתה והמלצתה ולנסות לקרב את הילדה לצוות החדש. הייתי אף בודקת אפשרות לשהות בגן בחלק מהיום כדי להתרשם לעומק, באופן בלתי אמצעי, מהתנהלות הגן ולהגיע להחלטה לגבי ההמשך.

פורסם בירחון "הורים וילדים"