פעילויות עם ילדים בימי החורף

המאמר עוסק במיגוון פעילויות משפחתיות לתקופת החורף להעשרה וחיזוק הקשר בין ההורים והילדים.

"הצילו, חורף, קר, גשם מבעד לחלונות ואני עם דניאל בן השנתיים בבית. כמה כבר אפשר להעסיק אותו בבית? קראנו אתמול את כל הספרים שבחר, שיחקנו בקוביות, ראינו טלויזיה והיום עוד לא נגמר. כל יום בשעות אחר הצהרים, הספור חוזר על עצמו. אני מבלה עם דניאל בבית ומנסה למצוא לו עיסוקים. הצעצועים כבר לא ממש מעניינים, גם אחרי שהצעתי לו כל כך הרבה אפשרויות, עדיין יש תחושת שעמום. בנוסף לכך, אני מרגישה שלמרות שאני בבית כל אחר הצהריים, אני לא מספיקה לעשות כלום", מספרת סיון אמא של דניאל.

מה באמת אפשר לעשות עם ילדים בבית בימים חורפיים, בהם לא ניתן לצאת למגרש המשחקים, קשה לצאת לחבר או לכל מקום אחר ובכל זאת להשאר שפויים ואף להנות יחד?

אחת הדרכים היעילות ביותר אכן להשאר שפויים ואף להנות מימים חורפיים היא למצוא דרכים יצירתיות לפעילות משותפת של הורה וילד. לפעילות המשותפת של ההורים עם הילדים בסופו של דבר יש ערך מוסף. הפעילות עשויה לתרום רבות לילד, להעשרתו והכי חשוב לקשר בין ההורים לילד. יש לזכור שהשנים הראשונות לחיי הילד קריטיות מבחינת התפתחותו ומבחינת הקשר שנבנה בינו לבין הוריו. לכן חשוב שאנו כהורים נשקיע בילד ונעשיר אותו וחשוב לא פחות שנבנה קשר איכותי איתו. הן העשרתו והן הקשר שנרקם בינו לבין הוריו ילוו אותו ואת הוריו לאורך כל השנים. לכן ימים חורפיים, עשויים להוות  הזדמנות פז לזמן משותף ואיכותי עבור ההורים והילדים .  דרך הפעילות המשותפת והמגוונת של ההורה והילד ניתנת להורה  ההזדמנות להכיר את הילד טוב יותר ובאופן אחר, ולאו דוקא דרך משחקי הקופסא, הפאזלים או מול מסך הטלויזיה.

לאחר פעילויות כאלו, שההורה נמצא עם הילד, ושניהם נהנים יחד, הרבה פעמים הילד מרגיש מספיק בטוח להתרחק מעט מההורה ולשחק לבד לזמן קצר וכמובן שבטווח ראיה של ההורה.  

מיותר להזכיר, שלפני כל פעילות עם הילד, יש לדאוג לתנאים בסיסיים, כדי לזכות בשיתוף פעולה מצדו. יש לוודא שהילד שבע, נקי ומרגיש טוב. בנוסף לכך, יש לדאוג שאין גורמים חיצוניים שמפריעים כמו טלויזיה דולקת ברקע, משהו שההורה מנהל איתו שיחה תוך כדי משחק עם הילד וכו'.

להלן מספר פעילויות חוויתיות לילד ולהורה ותרומתן:

פעילות עיתונים:

יש לקחת עיתונים מארבעה-חמישה ימים, להוציא את הסיכות מהעיתונים. להזמין את הילד לשבת יחד איתכם על השטיח. כשאתם ישובים על השטיח להרים את ערימת העיתונים כלפי מעלה ולפזר מעליכם את העיתונים. פעילות "משוגעת", ולא שגרתית. עצם הרעיון הלא שגרתי מזמין ומגרה את הילד. לקחת יריעת עיתון ביד, לשחק עם הילד במשחקי קו קו. יש להקפיד כל פעם להציץ מצד אחר של יריעת העיתון: פעם מצד ימין, פעם מצד שמאל, פעם מלמעלה ופעם מלמטה. ילדים בגילאים אלו מאוד אוהבים את משחקי ה"קו קו", שמכילים בתוכם את גורם ההפתעה. לנער את יריעת העיתון, ולהרגיש את הרוח. ניתן לקרוע את העיתון לחתיכות. דברים המביאים את הילד לשחרור והתפרקות. לאחר מכן יש לקחת יריעת עיתון לעטוף בה את אברי גופו של הילד ושלנו ולשאול "איפה היד של עדן? איפה הרגל של אמא/אבא? וכו'. כיוון שיריעת עיתון גדולה, העיסוק בה, מחזק את חגורת הכתפיים, מאפשר לילד ללמוד את תכונות החומר תוך כדי ההתנסות והמגע בו ולהקשיב לצליל העיתון ששונה מצליל של כל נייר אחר. לאחר מכן, ניתן לחורר את יריעת העיתון ולהציץ מבעד לחור, להוציא מתוכו אצבע, או את כל כף היד ולדגדג את הילד. בהמשך הפעילות, ניתן ליצור כדורים גדולים וקטנים, דבר המלמד את הילד מושגי גודל תוך פיתוח השרירים העדינים של כפות ידיו. בסוף הפעילות, יש לאסוף יחד את העיתונים לתוך שקית.

זוהי פעילות המלווה במגע, צחוק ופורקן. פעילות כיפית שלא מודדת את הילד על הצלחותיו, שכן מה שהילד יעשה הוא יצליח.

נשאלת השאלה, מה הולך להיות מעכשיו? האם פעילות כזו לא מלמדת אותו לקרוע, לקמט ולשחק  עם עיתון בכל פעם שיראה עיתון על השולחן? בדיוק כאן המקום המשמעותי של ההורה בהצבת גבולות, שכן הצבת גבולות נכונה גם במקרה זה. הרי לא כל יום נעשה פעילות סביב עיתון. לכן ראשית כל יתכן שמקום העיתון לא צריך להיות בטווח ראיה של הילד ושנית כל, מותר לנו כהורים לומר לילד "היום אנחנו לא משחקים עם עיתונים" ולהציע תחליף.

פעילות שקיות ניילון:

יש לקחת שקית ניילון שקופה המתאימה בגודלה לפח ולשבת על השטיח יחד עם הילד. להראות לילד את השקית, לכווץ אותה בתוך כף היד, לפתוח את כף היד ולראות את הצורה היפה של השקית שלפני רגע היתה במצב אחר. משחקי ה"קו קו" גם כאן מהנים ומפתיעים, רשרוש בשקית לצד אוזן ימין ולצד אוזן שמאל. ניתן לשבת בפיסוק רגליים כשהילד יושב עם הגב אלינו, למתוח את השקית כמו חבל ולהניחה מתחת לברכי הילד ולהרים בעזרתה את ברכיו, להניח את השקית על כפות רגליו של הילד כשרגליו ישרות ולמשוך השקית כלפנו ולהעביר את השקית על אברי גופו. דברים אלו מספקים תחושה מאוד נעימה לילד מה עוד שהדבר נעשה עם ההורה. לבסוף, יש לקום להכניס אויר לשקית ולקשור אותה. להתיישב שוב על השטיח ולתת לילד להדביק מדבקות על השקית. מי אמר שמדבקות מוכרחים להדביק רק על דף? הילד מדביק מדבקות באופן חופשי על השקית. בעצם מתקבלת יצירה יפה וצבעונית של הילד, המשמשת מעין בלון גדול. בניגוד ליצירות אחרות, אפשר ואף רצוי לשחק עם הבלון שהילד יצר. ניתן אף לאחוז בילד מתחת לבית השחי ולאפשר לו לבעוט בבלון. משחק מדהים המשחרר, נותן תחושה טובה שלא רק שיצרתי, אני גם משחק עם אמא או עם אבא ביצירה שלי.

פעילות ארגז:

ניתן לקחת ארגז ריק, גדול וקשיח להעמידו כשצדו הפתוח כלפי מטה ולאפשר לילד לצייר עליו. הארגז הופך להיות מעין שולחן קטן שהילד מצייר עליו מכל צידיו. מאוחר יותר ניתן לשלב גם כן מדבקות. הפעילות יכולה להיות פעילות בהמשכים.  אותה פעילות פשוטה ושגרתית של צביעה או הדבקה על דף הופכת להיות פעילות אחרת לגמרי ומהנה מאוד מעצם השינוי והגיוון.

פעילות קצפת:

מזמינים את הילד לשבת ליד השולחן, להניח על השולחן שתי כפות קצפת ולאפשר לו למרוח את הקצפת על השולחן. פעילות חוויתית, המלווה בתחושה שחשובה מאוד לילדים בגיל הרך. תוך כדי מלאכת המריחה, הילד מלקק את אצבעותיו, נהנה ואנחנו בינתיים גם מצלמים אותו. (העיסוק בקצפת מתאים לילדים שאין להם רגישות לחלב).

פעילות ג'לי:

מזמינים את הילד להכין יחד איתכם ג'לי בקערה. התהליך עצמו מעניין ומפתיע מעצם העובדה, שמים שמוסיפים לאבקה הלבנה של הג'לי משנים את צבעה. נותנים לג'לי להקרש ומכניסים שתיים שלוש כפות ג'לי מוכן לתוך שקית אוכל קטנה. קושרים את השקית ומאפשרים לילד למשש, למעוך ולשחק איתה. לאחר מכן, ניתן לחורר את השקית ולתת לילד למצוץ ג'לי מתוך השקית.

 פעילויות עם חומרים: בצק, צבעי אצבעות, הדבקה:

פעילות סביב חומרים מאוד מומלצת לילדים בגיל הרך. הילדים חווים את החומר מבחינה תחושתית ולומדים על תכונות החומר על ידי ההתנסות.

חשוב לזכור שלעיתים ילדים נרתעים מחומרים. אין לחוץ עליהם אלא לאפשר להם לגעת בחומר לפי הקצב שלהם. בזמן פעילות עם בצק למשל, אפשר לשמש דוגמה עבור הילד ולהראות לו שגם אנחנו נוגעים בבצק, לשים אותו יוצרים איתו ונהנים איתו.

פעילויות כתופסת, מחבואים, כדורים, בלונים, בועות סבון:

פעילויות אלו חשובות מאוד כיוון שהן מפתחות אצל הילד את ההתמצאות במרחב, מושגי מרחב תוך כדי התנסות ומפתחות גם את המוטוריקה הגסה (השרירים הגסים) של הילד. פעילויות אלו מעודדות את הילד להכנס אל מתחת לשולחן, שם מחכה לו הכדור או להגיע מאחורי הכסא שם ממתין לו הבלון או פשוט להסתתר.  יתרון נוסף לפעילויות אלו הוא,       שהן לא מודדות את הילד על הצלחותיו, שהרי כל מה שהילד יעשה הוא יצליח. משחקים משעשעים שתמיד תמיד יעלו חיוך על השפתיים הן של הילד והן של המבוגר.

פעילויות מגוונות אלו מתווספות לרשימת המשחקים השונים וביניהם המשחקים הדידקטים.

 

 ד"ר נאוה וולפסון, מומחית לחינוך והתפתחות ילדים ולהדרכת הורים

המאמר פורסם בירחון "הורים וילדים"

כל הזכויות שמורות